torsdag 19. mai 2022

Å bli kjent med seg selv.

Å bli kjent med seg selv er vel å være ærlig? Det er å følge magen og ikke gå imot mine verdier og holdninger. Kunne si nei når jeg mener nei og ikke si kanskje, si ja når jeg mener ja, uavhengig hva de andre mener. Det betyr vel å kunne tenke egne tanker, ikke bare følge en regel uten å stille spørsmål? Jeg tror det betyr å ta erfaringene mine på alvor. Akseptere det som er. Skille mellom handling og person. Jeg kan gjøre dumme ting og samtidig være en god person. Skille mellom meg og deg, jeg har ansvar for mine følelser og du for dine. Det jeg tenker og sier om de andre der ute handler om meg, når jeg forstår dette så kan jeg ta ansvar og akseptere og se det som er, som det er. Å bli kjent med meg selv betyr kanskje å tåle mine egne følelser, både glede og alle de negative. Det betyr å forstå at jeg ikke er mine følelser, men at jeg kan observere dem og kan ta valg ut fra dem, altså at følelsene mine er veiviseren min. Jeg tror at å bli kjent med meg selv handler om å sette grenser og velge hvem jeg vil bruke tiden min sammen med. Det betyr og å gi slipp på gamle mønster og tørre å gjøre ting jeg er redd for. Flyte med strømmen og stole på at jeg blir båret. Følge intuisjon og gi slipp på makt og kontroll. Og kanskje innse at det viktige i livet ikke er status, makt, dyre ting, roller osv. At det som teller er alt som gir meg glede, og de gode følelsene. Og det betyr vel at jeg må bli det jeg søker og gi det jeg ønsker, og være takknemlig for alt jeg har.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Livet!

Godt liv Livet er det du gjør, ikke det du sier at du skal gjøre. What if = Fear  Even if = Faith