lørdag 22. juni 2013

Gestalt Terapi gir meg innsikt, innsikt gir meg valg, valg gir meg frihet!

You have to take risks

We oly understand the miracle of life fully when we allow the unexpected to happen.      

 Paulo Coehlo  

Polariteter.


Polariteter er motsetninger til hverandre, samtidig som de er tilhørighet. Som hav-himmel, dag-natt, sol-måne, mann-kvinne kjærlighet-frykt, glede-sorg, lat-aktiv. Hele vår tilværelse består av polariteter.
Dersom polaritetene er i ubalanse kan dette føre til konflikt, krig, sykdom og tap av kraft. Skapelsen skjer dersom vi forener to poler til en enhet. Det beste symbolet på dette er når mann og kvinne forenes, omhyllet av kjærlighet gir det mulighet for skapelse. Alt har to sider. Hvis ikke eksisterer det ikke. Det gode kan ikke eksistere uten det onde, og det onde eksisterer ikke uten det gode.” http://home.gethome.no/sjaman/enhet.html)
 Et sunt menneske er "aware"(oppmerksom) på de fleste av sine polariteter som dukker opp I møte med andre Også de som samfunnet ev. ikke godtar. Personen er i stand til å akseptere seg selv som han er. Det kan fortsatt være ”blind spots” i awareness, noe som innebærer at det er sider av oss selv vi ikke er klar for, eller villig til å se. (Zinker 1978)
The healthy person may not always approve of all his polarities, but the fact that he is willing to suffer their awareness is a significant aspect of his inner strength” (Zinker 1978 s200)
Jeg oppdager sider hos meg jeg ikke vet om eller vil se.
Ja takk, begge deler sier Ole Brum. Det vil jeg og, godta og integrere begge sider av polariteten min.
Jeg har oppdaget at Ja, jeg er lat! Det var vondt å innrømme, tøft å si høyt og nå veldig godt å kjenne på hva latskapen gir meg. Jeg blir faktisk veldig kreativ og aktiv når jeg tillater meg å være lat. God oppdagelse. Noe vondt, skamfult, noe jeg ikke ville innrømme ....:) Og nå: "Jeg er sånn og!"


Hanne Hostrup skriver om selvinsikt og selvaksept. Når vi tillate oss selv å være den vi er.  Når vi tørr å stå i (awareness på) de polariteter, svakheter, styrker osv som vi har kan vi ikke late som vi ikke er ansvarlig for dem. Når vi innser hvem vi er og aksepterer det, det betyr ikke at det er vidunderlig, da skjer det forandring. Det skjer en korreksjon av falske fortolkninger fordommer og forklaringer som hittil har sløret vår selvopplevelse. Innsikt får man ved hjelp av kontakt. Kontakt med andre f.eks terapeut og klient.(H.Hostrups s139).


LØVE eller OFFER!                       
        Livet mitt har i det siste opplevdes som om jeg balanserer på ei vippe. Sola er øverst. Lykke, glede og fremtid. Alt som skulle bli så bra der fremme i sola. Jeg står her litt nedpå og prøver å bevege meg fra lidelsen og offer rollen her nede i bunnen. Jeg prøver å reise meg. Jeg beveger meg mot lykken der oppe. Vippa vil da sette seg i bevegelse og det blir utrygt. Jeg føler at jeg har beveget meg langt nå, og jeg føler at jeg er i fritt svev i uvissheten.  Jeg flyr her ennå. Jeg venter på dagen da jeg vil lande kanskje med et brak.

                                             

                                                                      
Hva vil skje da? Hva er denne lykken? Bare en drøm? Hva er det jeg strever sånn med? Vil jeg klare å slappe av? Ta en dag av gangen, en time av gangen, bare det å kunne nyte? Nyte, her og nå? Eller er jeg her nå?  Jeg kjenner i allefall at jeg har valg. Jeg kan velge om jeg vil være ei løve eller et offer. Jeg kan velge lykken, eller lidelsen.Mitt mønster har vært å være offer. Å være i lidelsen. Det er kjent, det kan jeg. jeg har oppdaget at jeg er min værste fiende selv. Jeg trenger ingen der ute til å gjøre meg vondt. Jeg er værre enn noen noen gang har vært, til å kritisere, og rakke ned på Astrid. Nå vet jeg det. Nå kan jeg velge noe annet. Jeg kan bli glad i Astrid hun er jo verdt noe. jeg trenger henne jo, for å lese,male, gå tur, danse osv :) Gestalt terapi gir meg innsikt. Innsikt gir meg valg. Valg gir meg frihet! 

Godt liv
gestalt-terapi.com


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Livet!

Godt liv Livet er det du gjør, ikke det du sier at du skal gjøre. What if = Fear  Even if = Faith