onsdag 8. oktober 2014

Mer om skam og skyld

Skyld handler om selve handlingen noe jeg har gjordt eller ikke gjordt.
Mens skam handler om meg som person. Jeg ikke verdig, ikke god nok.
Du kan skamme noen med blikk, tonefall og med ord. Det ligger forventniger
som du ikke greier å oppnå. Projeksjoner kan gi skam til og med positive projeksjoner.
"Hun er alltid så flink!" Hun er ei forstandige jenta, Hun er så voksen av seg. osv kan gi forventniger som aldri blir mulige å tilfredstille til en hver tid, og fører til skam. Den tause familieskammen. Den som ligger der uten at noen snakker om, den du bare kan føle.

 "I gestaltteori forstår vi skam som opplevelsen av å ikke bli tatt imot av omgivelsene (familie, venner, kollegaer). Eller manglende støtte fra omgivelsen. Hvis jeg oppfatter denne utilstrekkelige støtten som at «da må det jo være noe feil med meg» rammer det mitt selvverd. Og den skamfulle følelsen av å ikke være noe verd, å være avslørt, av selvforakt oppstår. Og denne følelsen er ofte så smertefull at vår instinktive reaksjon er å gjemme følelsen så godt vekk som vi bare kan og gjerne også isolere oss fra sosiale sammenhenger.

Det er et paradoks at vår reaksjon på skam ofte er å skjule følelsen, eller å gjemme seg vekk. Fordi det er det motsatte som løser opp i følelsen. Å bli tatt i mot som den man er, å bli sett, hørt og forstått, å føle tilhørighet og at en er en del av.

Denne videoen handler Om skam, sårbarhet og å gjøre feil.http://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability#t-1186377 Vel verdt en titt dersom du har 20 minutter til overs en dag.

Godt livhttp://www.gestalt-terapi.com/



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Eg e meg, i samen med deg blir eg meg som eg e nå.

Godt liv Vær deg selv, autentisk det er den største og mektigste lydbølgen du har.  Still inn frekvensen på kjærlighet og la universet ta se...