søndag 14. april 2013

Gestalt Terapi er kjærlighet i praksis.


Kjærlighet i praksis!




Jeg og mange med meg lengter etter å elske og å bli elsket. Jeg lengter etter å bli sett, hørt og forstått. Jeg lengter etter å bli verdsatt på tross av opplevde mangler og svakheter.
I gestalt terapi opplever jeg nettopp å bli sett, møtt og forstått. Terapeuten evner å stå i det som er.
Gestalt terapien er  opptatt av hvordan jeg har det nå!
Det er ikke så viktig å vite hvorfor. Mine erfaringer påvirker meg som menneske og spørsmålet blir da hvordan preger fortiden, erfaringene mine meg i dag?
 Å spørre hvorfor fører bare til endeløse undersøkelser om årsak, til årsaken, til årsaken osv. Uansett hva jeg husker om fortiden, så gjør jeg det nå!
Det  gestalt teraputen spør om er NÅ og HVORDAN. Når du nå forteller meg historien din fra fortiden, hvordan føles det? Hva kjenner du nå når du forteller meg dette?

Jeg oppdager gjerne at jeg i dag bruker strategier, kall det gamle mønster, som en gang var veldig nødvendige for at jeg skulle overleve og som nå, i dag, ikke er veldig hensiktsmessige/ lure. Dette har ført til at uferdige og ubearbeidede situasjoner og relasjoner, fra fortid,  kompliserer og vanskeliggjør for meg i dag.


"...change occurs when one becomes what he is, not when he tries to become what he is not", Beisser (1970)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Eg e meg, i samen med deg blir eg meg som eg e nå.

Godt liv Vær deg selv, autentisk det er den største og mektigste lydbølgen du har.  Still inn frekvensen på kjærlighet og la universet ta se...