fredag 29. april 2022

Kartlegging

Kart legging er fint. Det er sånn at når du går til doktoren så setter han av god tid til kartlegging. Det vil si at han spør så mange spørsmål at han til slutt får deg til å passe inn i en boks, og et system sånn at han kan gi deg en diagnose. Og da er alt fint. Behandlingen er sykemelding og beskjed om å få deg en døgnrytme, spise og sove og få deg nok aktiv og ta deg av barnebarn og foreldre. Fantastisk han har skjønt depresjon. Og når sykemeldingen går ut så får du ny time, og venting på venterom på overtid, nå er du ikke viktig lenger. Nå skal du bare fornye sykemelding og fortsette som du gjør, for du er blitt bedre? sant? joda du nikker og går. Jeg ble så sint. Jeg fikk plutselig energi som jeg har savnet. jeg tok på meg joggeskoene og sprang. Er det selvmedisinering? Jeg ble sykemeldt pga systemet i psykiskhelse, der jeg jobber,pga mangel på min mulighet for å gi omsorg. Jeg håpet å få et snev av forståelse og støtte fra fastlegen. Jeg oppdager at det er sånn systemet virker. Kartlegg, finn diagnose, gi medisin eller beskjed om at du må ta deg sammen, gjøre det du ikke får til og klar deg selv. Hvor vanskelig kan det være å bli som oss? jeg trenger å bli sett, hørt, trodd og forstått. jeg trenger at noen vil være sammen med meg i dette vonde. jeg vet at bare jeg kan gjøre meg selv frisk og glad, men jeg trenger litt støtte på vegen. Hvem kan gi mennesker som strever, og har det vondt bittelitt støtte om ikke legen og helsevesenet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Livet!

Godt liv Livet er det du gjør, ikke det du sier at du skal gjøre. What if = Fear  Even if = Faith